• تلفن: 02188567693
  • ایمیل: info@mexbeton.com
  • ساعات کاری: 08:00-17:00

دانشنامه بتن اکسپوز

  • خانه
  • /
  • دانشنامه بتن اکسپوز

بتن چیست؟
بتن بعنوان یکی از پرکاربردترین محصولات ساخت و ساز در سراسر دنیا شناخته میشود.سهولت در تولید بتن،عمر بالا،مقاومت در مقابل شرایط جوی امروزه این محصول پرکاربرد را به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت ساختمان مبدل کرده است . در حال حاضر با توجه به طراحی مختلف داخلی و بیرونی ساختمان، نوعی بتن به نام بتن نما یا بتن اکسپوز رایج شده است.

بتن اکسپوز
بتن اکسپوز عموما به پنل های بتنی گفته میشود که بصورت پیش ساخته به منظور نصب در محل های از قبل طراحی شده و پیش بینی شده مورد استفاده قرار میگیرد. از مشخصات برجسته بتن نما میتوان به سطح کاملا صاف و سیقلی آن اشاره کرد که پس از اجرا بر روی نما سطح بتن اجرا شده سطح نهایی کار بوده و دیگر نیازی به سطح پوششی یا مصالح دیگری نداشته باشد .
این بتن ها به دلیل سطح صاف،صیقلی و یکدست خود میتوانند به بهترین شکل ممکن کار زیبا سازی ساختمان را انجام دهند و از این رو معماران و طراحان محترم میتوانند به منظور داشتن یک سطح بتنی صاف و یکدست از بتن اکسپوز استفاده نمایند .
در پروژه های بزرگ از بتن اکسپوز به دلیل هزینه های مقرون به صرفه، ماندگاری بالا و تولید و نصب سریع بعنوان بهترین انتخاب برای نماکاری استفاده میگردد
بتن اکسپوز را میتوان هم در داخل و هم خارج ساختمان استفاده کرد،این پنل های بتنی را میتوان در ابعاد استاندارد و هم در ابعاد سفارشی تولید کرد همچنین به دلیل عدم استفاده از سایر مصالح بر روی این نوع بتن, زیبایی و کیفیت سطح آن اهمیت فوق العاده ای دارد به نحوی که وجود تخلخل و برآمدگی در سطح بتن از زیبایی ظاهری آن می کاهد.
پنل هایی که برای نمای خارجی ساختمان به کار می روند باید از مقاومت لازم در برابر شرایط متغیر آب و هوایی برخوردار باشد و مانع از ورود آب به لایه های زیرین سازه شود. اما در نمای داخلی زیبایی اهمیت بالاتری دارد زیرا سطح کار باید یکپارچه و بدون تخلخل بوده تا قابلیت رنگ آمیزی و انجام کارهای مربوط به دکوراسیون داخلی را داشته باشد .

موارد استفاده از بتن نما یا بتن اکسپوز
سطح صیقلی و زیبای بتن اکسپوز باعث شده از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شود.
بتن پیش ساخته بدون تخلخل و حفره هواست و نمی تواند آب را جذب کند, به همین دلیل از آن در ساخت استخر و حوض های آب استفاده می شود.
قیمت این بتن ها در مقایسه با مصالحی که برای کفپوش راه ها و پیاده روها استفاده می شود پایین تر است و هزینه آن از نظر اقتصادی در پروژه های بزرگ بصرفه تر می باشد.
بتن های اکسپوز برای محوطه سازی پارک ها و باغ ها نیز کاربرد دارد.

بتن اکسپوز به دو صورت زیر تهیه می شود:

1-پنل های پیش ساخته
بتن پیش ساخته با استفاده از قالب های که دارای ابعاد استاندارد میباشند در کارخانه های تولید بتن تولید می شوند. این کارخانه ها با استفاده از قالب های پرکاربرد اقدام به آماده سازی بتن ها بر اساس استاندارهای لازم می کنند. در استفاده از بتن های پیش ساخته اکسپوز نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:
تراز و شاقول گذاری پنل ها به روش صحیح و استاندارد انجام شود .
پنل های شکسته و ترک خورده و دارای ظاهر نامناسب استفاده نگردد .
با توجه به ابعاد و حجم بتن ها از روش های مناسب برای نصب آنها استفاده شود.

2- اجرا در محل پروژه
این روش اصولاً برای پروژه هایی مانند ساخت پل های بزرگ و ساختمان ها به کار می رود و مراحل تولید و بتن ریزی در محل پروژه انجام می شود. در برخی از پروژه های بزرگ استفاده از بتن های پیش ساخته هزینه بسیاری در بردارد, به همین دلیل پیمانکاران ترجیح می دهند عملیات آماده سازی و قالب گذاری بتن اکسپوز در محل اجرای پروژه انجام شود.

مزایای استفاده از بتن اکسپوز
بتن اکسپوز با استفاده از مواد اولیه تولید بتن معمولی ساخته می شود, بنابراین طول عمر بسیار بالایی دارد.
وزن بتن نما به دلیل شکل ظاهری و قالب گذاری خاص نسبت به سایر مصالحی که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شوند وزن سبک تری دارد.
تغییرات متغیر آب و هوایی تاثیری بر بتن اکسپوز نمی گذارد, به همین دلیل با استفاده از این نوع بتن می توان در تمام فصول سال عملیات نماکاری انجام داد.
بتن اکسپوز این امکان را برای طراحان فراهم می کند که با توجه به اندازه هایی که در پروژه خود ثبت نموده اند, نسبت به قالب گذاری این بتن ها اقدام کنند.
زمان اتمام پروژه نماکاری با استفاده از بتن های پیش ساخته بسیار کوتاه است زیرا چیدمان آنها همانند بلوک های معمولی ست و در حدالقل زمان ممکن صورت میگیرد.